SPC

ORGANIZAČNÍ ŘÁD SPC

SMĚRNICE č. 19

OBSAH:

  1. Všeobecná ustanovení
  2. Organizační členění
  3. Řízení SPC
  4. Funkční členění
  5. Pracovníci a oceňování práce
  6. Komunikační a informační systém
  7. Závěrečná ustanovení

I. Všeobecná ustanovení

Úvodní ustanovení

  1. Organizační řád SPC upravuje organizační strukturu a řízení, formy metody práce SPC, práva a povinnosti pracovníků SPC.
  2. Organizační řád SPC zabezpečuje realizaci platné školské legislativy, zákoníku práce a dalších zákonných ustanovení, a to prostřednictvím činností prováděných odbornými pracovníky v souladu s vyhláškou MŠMT ČR č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních.
  3. Organizační řád vytváří podmínky pro vyhlášky MŠMT ČR č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků studentů mimořádně nadaných a pozdějších jejich novelizací.

Postavení a poslání SPC

SPC bylo zřízeno jako součást Střední školy Euroinstitut k 1. 9. 2014.

II. Organizační členění

 Organizační struktura

  1. Základní organizační jednotkou je útvar. Útvar plní funkce řídící, diagnostické, výchovné, organizační a výkonné.
  2. Ředitelem útvaru – centra – je ředitelka školy (statutární orgán školy), při které bylo SPC zřízeno.
  3. Vedoucí centra je jmenován(a) ředitelkou školy.
  4. Zaměstnanci centra jsou speciální pedagogové, psychologové, sociální pracovník a zdravotnický pracovník.
  5. Odborný tým pracovníků SPC spolupracuje s dalšími lékaři – neurology, psychiatry a dalšími odborníky, zejména sociálními pracovníky domovů pro osoby se zdravotním postižením či dalších sociálních institucí.

III. Řízení SPC

 Ředitelka školy, vedoucí SPC

1. Ředitelka školy přímo řídí vedoucí(ho) SPC. Kompetence vedoucího SPC jsou dány náplní práce.
2. Ředitelka školy a vedoucí SPC řídí odborné pracovníky a koordinují jejich práci prostřednictvím plánu činnosti SPC, porad a plánů výjezdů.
3. Ředitelka školy jedná ve všech záležitostech SPC, pokud nepřenesla svoji pravomoc v náplni práce na vedoucí SPC.
4. Ředitelka školy rozhoduje o majetku a ostatních prostředcích svěřených SPC, o hlavních otázkách hospodaření, mzdové politiky a zajišťuje účinné využívání prostředků hmotné zainteresovanosti pro diferencované odměňování pracovníků podle výsledků jejich práce.
5. Ředitelka školy schvaluje všechny dokumenty a materiály, které jsou předkládány zřizovateli , krajským úřadům, MŠMT ČR a dalším orgánům.
6. Ředitelka školy odpovídá za plnění úkolů civilní obrany, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Organizační a řídící normy

SPC se při své činnosti řídí zejména těmito základními a řídícími normami:

1. platnou legislativou pro školu, školské poradenské zařízení a pro zaměstnance ve školství;
2. vnitřním řádem SPC;
3. vnitřním mzdovým předpisem;
4. předpisem o operativní evidenci majetku;
5. archivačním a skartačním plánem;
6. plánem činnosti školy a SPC.

IV. Funkční členění

Pracovní řízení

1. Základním prostředkem řízení jsou klíčové oblasti pracovníků.
2. Kompetence pracovníků v jednotlivých klíčových oblastech jsou stanoveny v pracovních náplních.
3. Pracovní náplně jsou členěny tak, aby z nich vyplývalo:
4. klíčová oblast pracovníka;
5. komu je pracovník přímo podřízen;
6. o čem sám rozhoduje, aniž by musel získat souhlas nadřízeného pracovníka;
7. v jakém rozsahu jedná jménem SPC v externích vztazích.

Finanční řízení

Ekonomika SPC spadá do účetní oblasti školy, při které bylo SPC zřízeno. Účetní a mzdová agenda je zajišťována účetní firmou.

 Personální řízení

1. Personální agendu vede v plném rozsahu ředitelka školy.
2. Noví pracovníci jsou vybíráni zpravidla konkurzním nebo výběrovým řízením.
3. Administrativně zajišťuje přijímání nových pracovníků, odpovídá za jejich správné platové zařazení podle platné legislativy.

Řízení hmotných prostředků

1. Za ochranu evidovaného majetku odpovídají správci sbírek na základě pověření ředitele SPC, za drobný majetek, testový materiál a další věci dle soupisu zodpovídá každý pracovník SPC.
2. Odpisy majetku se řídí ustanovením zákona ČNR č. 586/92 Sb., o daních z příjmu a vyhlášky MF ČR č. 205/91 Sb. o hospodaření rozpočtových a příspěvkových organizací ve znění jejich pozdějších novelizací.

 Externí vztahy

1. Ve styku s okolím reprezentují školu a SPC všichni pracovníci SPC.
2. Jménem SPC v externích vztazích ve styku s rodiči, pedagogickými pracovníky, zástupci  MŠMT ČR, Krajského úřadu Středočeského kraje, dále městských a obecních úřadů jednají vedoucí SPC, speciální pedagogové, lékař, psycholog a sociální pracovník, a to v rozsahu zmocnění jim stanoveného v pracovních náplních.

V. Pracovníci a oceňování práce

Vnitřní principy řízení a oceňování

Zařazování do platové třídy, platového stupně a oceňování pracovníků se obecně řídí nařízením vlády ČR o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě v platném znění.
Podrobnosti o výši příplatků a o odměnách jsou stanoveny ve vnitřním platovém předpisu.

Práva a povinnosti pracovníků

Zaměstnanci se řídí zákoníkem práce, pracovním řádem pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených MŠMT ČR, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí (viz vyhláška MŠMT ČR č. 263/2007 Sb.) a další platnou legislativou.

VI. Komunikační a informační systém

Komunikační systém

1. Zaměstnanci mají přístup k vedoucímu pracovníkovi denně.
2. Záležitosti, které nesnesou odkladu a vyžadují zásah vedoucího pracovníka, je třeba vyřídit okamžitě bez ohledu na stanovenou dobu.

Informační systém

1. Informace vstupující do SPC přicházejí k ředitelce a vedoucí SPC (speciálnímu pedagogovi a psychologovi).
2. Informace, které opouštějí SPC jako oficiální stanovisko, musí být podepsány ředitelem SPC.
3. Informace, které jsou potřebné pro veřejnost, se zveřejňují na informační tabuli.
4. Informace, které získali pracovníci SPC při výjezdech, předávají řediteli SPC. O výjezdech, metodických schůzkách, pracovních setkáních apod. je vypracován zápis, který je zakládán do složky školy a v e-mailové podobě odeslán k rukám ředitele školy či školského zařízení, kde schůzka proběhla.
5. Informace pro veřejnost jsou podávány na SPC. V závažných a nutných případech mohou být podávány i telefonicky.

VII. Závěrečná ustanovení

1. Tento organizační řád se vydává na dobu neurčitou.
2. S tímto organizačním řádem jsou povinni seznámit se a dodržovat jeho ustanovení všichni      pracovníci SPC. Případná neznalost nezbavuje pracovníka odpovědnosti za porušování ustanovení tohoto řádu.
3. Tento organizační řád nabývá účinnosti 1. září 2014.

Vnitřní řád SPC

I. Účel a cíl SPC

Hlavním úkolem SPC je zajištění skupinové a individuální integrace dětí a žáků se zdravotním postižením – s mentálním postižením a postižením v oblasti komunikace. Dále vybudovat u žáků sociální a komunikační dovednosti, rozvíjet řeč a vybavit je poznatky pro zvládnutí školy odpovídajícího typu. SPC provádí vstupní, průběžnou a výstupní diagnostiku žáků spojenou s poradenskou činností v rámci působnosti SPC.
Zaměřuje se na skupiny zdravotně a sociálně znevýhodněných klientů s mentálním postižením nebo řečovou vadou (těžkou řečovou vadou), ve spolupráci s rodinou a napomáhá klientům minimalizovat důsledky postižení ve společnosti, škole a rodině.

 II. Organizace SPC

1. Klienti jsou zváni na základě předběžné ústní nebo telefonické objednávky svých rodičů (zákonných zástupců či opatrovníků), nebo se souhlasem rodičů či opatrovníků na požadavek školy.
2. S klientem odborně pracují speciální pedagogové, psychologové, sociální pracovník, terapeut  a zdravotnický pracovník. Každá odborná činnost s dítětem je doložena písemným souhlasem rodičů. Ke každému klientovi je přistupováno individuálně a jsou zohledněny všechny jeho speciální vzdělávací potřeby.
3. Na základě diagnostiky je stanoven vhodný vzdělávací program, ambulantní péče, popřípadě spolupráce s dalšími odbornými pracovníky.
4. SPC poskytuje poradenskou službu všem pedagogickým pracovníkům ze škol a školských zařízeních, které jsou v péči SPC.
5. SPC vyjíždí nejméně dvakrát týdně do terénu, a to i s ohledem na to, že většinu klientů tvoří žáci z DOZP a DZR. Výjezdu se účastní speciální pedagog, psycholog, případně sociální pracovnice či zdravotnický pracovník, arteterapeut a dle možnosti ředitel školy a SPC. Výjezdy se řídí aktuálními potřebami praxe a dělí se na dva druhy:

  • výjezdy orientační
  • výjezdy základní

6. Výjezdy se uskutečňují podle Směrnice pro používání motorových vozidel.
7. Orientační výjezdy se konají při depistáži v terénu, základní na požádání ředitele školy nebo školského zařízení.

III. Péče o žáky a děti

Žák , který je vyšetřen ve SPC, má založenu svou vlastní složku se spisovou dokumentaci, ve které je uloženo:

Ze speciálně pedagogického vyšetření

  • anamnéza dítěte
  • logopedické vyšetření, psychopedické vyšetření
  • foniatrické vyšetření (v případě nejasné diagnózy.)
  • jiná vyšetření z oblasti zdravotní péče (psychiatrické, neurologické apod.)
  • ambulantní záznam o logopedické nebo jiné speciálně pedagogické péči * rozhodnutí o zařazení (v případě, že návrh k rozhodnutí již podalo jiné školské poradenské zařízení)

 Z psychologického vyšetření

  • anamnéza žáka
  • psychologické vyšetření: psychodiagnostika (komplexní, cílená nebo kontrolní) výsledky testů
  • vyhodnocení testů
  • popř. jiná vyšetření (psychiatrické, neurologické vyšetření apod.)
  • záznam o terapii
  • vedení psychologické dokumentace klientů speciálně pedagogického centra

Vyšetření jsou prováděna na žádost školského zařízení se souhlasem zákonného zástupce  nebo na žádost rodiče či zákonného zástupce. K vyšetření nezletilého klienta je nutná fyzická přítomnost zákonného zástupce, jeho písemný souhlas s vyšetřením nebo zplnomocnění jiné osoby a osobní přítomnost na konzultaci po vyšetření, informovanost o nakládání s dokumentací.

Nedílnou součástí psychologického vyšetření je:

  • shromáždění anamnestických dat
  • studium dokumentace a doložených závěrů vyšetření odborných lékařů, popř. výstupů souvisejících pracovišť (př. středisko výchovné péče; sociální odbor)
  • testové vyšetření
  • vyhodnocení testů a komplexní posouzení
  • vlastní sepsání závěru z psychologického vyšetření klienta (obsah standardizovaný, testově zaměřený)
  • vedení dokumentace v souladu s etickým kodexem psychologa a platnou legislativou o ochraně osobních dat. Zakládají se záznamové archy nebo  vážené a celkové skóry testů. Projektivní testy (Baum–test, kresba postavy apod.) se rovněž zakládají s vyhodnocením a opatřené parafou psychologa

Krizová intervence, terapeutické postupy:

  • cílená na akutní emoční krize klientů
  • metodická pomoc školským zařízením nebo zákonným zástupcům u vývojových poruch chování a jiných symptomů vyžadujících psychoterapeutickou intervenci (např. „problémová třída“ atp.)
  • pravidelné vedení záznamů o terapii

Sociální pracovnice

  • připravuje podklady pro anamnézu klientů
  • pravidelně kontroluje a doplňuje veškerou dokumentaci klientů

Zabezpečuje formou e-mailové pošty předávání informací všem zaměstnancům SPC.

  • je pověřena zápisy z porad, zodpovídá za předání informací nepřítomným odborným pracovníkům
  • vede evidenci výjezdů pracovníků SPC a časově koordinuje termíny vyšetření a ambulantní péči, evidenci předává (měsíčně) vedoucí SPC

Může se účastnit výjezdů odborných pracovníků SPC.

  • při propuštění nebo přemístění dítěte do jiného SPC, se souhlasem zákonného zástupce, vydá SPC kopii posledního odborného posudku
  • ředitelům/kám/ škol, při níž jsou speciální třídy s metodickým vedením SPC, odešle podklady pro rozhodnutí o zřízení třídy včetně seznamu žáků s diagnózami
  • pravidelně zasílá do škol seznamy žáků, kteří se k vyšetření nedostavili
  • integrovaným dětem a žákům, kteří jsou v péči SPC, se vystavuje doporučení k integraci a také žákům, kterým doporučuje SPC pomoc asistenta pedagoga
  • kopii doporučení (třída, konkrétní žáci a délka pomoci asistenta pedagoga) obdrží také zřizovatel

V případě, že pracovník SPC zjistí při vyšetření, že se jedná o jiné něž řečové či mentální postižení, o této skutečnosti informuje zákonného zástupce žáka a předá mu kontakt na příslušné školské poradenské zařízení (SPC nebo PPP).

IV.  Vedoucí SPC

  • vedoucí SPC řídí, kontroluje a zodpovídá za běžný chod centra a svěřený majetek
  • vedoucí centra organizuje a koordinuje metodickou, konzultační, vzdělávací a přednáškovou činnost
  • participuje na dalších aktivitách SPC – publikačních, konzultačních a vzdělávacích
  • Podporuje  další vzdělávání pracovníků SPC

V. Pracovníci SPC

Pracovní činnosti určené náplní práce pro odborné pracovníky odpovídají platné legislativě
(školský zákon, vyhláška o poskytování poradenských služeb, katalog prací atd.).

Speciální pedagogové

  • metodicky vedou výchovné poradce, učitele, rodiče a popř. zákonné zástupce
  • podílí se na odborném vedení při zpracovávání individuálních vzdělávacích plánů a v souladu s legislativou sledují žáky, kteří se vzdělávají podle IVP a žáky individuálně integrované
  • účastní se pravidelně vzdělávacích akcí, které jsou akreditované MŠMT ČR v rámci DVPP
  • vedou si evidenci žáků v SPC, statisticky ji vyhodnocují, vedou evidenci speciálních škol, speciálních tříd a integrovaných žáků a asistentů pedagoga, které doporučil
  • pořizují zápisy o výjezdech, metodických schůzkách a ukládají je do počítačové evidence, v tištěné podobě do složky školy a e–mailové podobě odesílá řediteli školy, kde jednání proběhlo, nebo pedagogickým pracovníkům, kteří se akce účastnili (VP apod.)
  • Zodpovídají za odbornou, věcnou a formální správnost zprávy o odborném vyšetření
  • do spisů klientů zapisují obsah telefonické intervence a konzultace s pedagogy nebo zákonnými zástupci

Psychologové

  • odborně vyšetřují žáka po stránce psychologické, intelektové, popř. stupně komunikační dovednosti
  • shromažďují výsledky testů a vedou evidenci žáků v SPC, statisticky ji vyhodnocují, vedou evidenci speciálních škol, speciálních tříd a integrovaných žáků
  • přehled výjezdů zapisují a ukládají do počítačové databáze
  • zodpovídají za odbornou, věcnou a formální správnost zprávy o psychologickém vyšetření
  • do spisů klientů zapisují telefonické intervence a konzultace s pedagogy nebo zákonnými zástupci

Sociální pracovnice

  • připravuje podklady pro anamnézu klientů
  • zabezpečuje agendu žáků, písemný styk se zákonnými zástupci žáků a střední školou
  • vede evidenci došlé a odeslané pošty SPC, vede jednací deník, zodpovídá za poštovní styk
  • kompletuje zprávy o odborném vyšetření (speciálně pedagogické a psychologické)
  • vyhotovuje kopie všech vyšetření a zpráv SPC
  • stará se o pravidelné doplňování všech formulářů a metodických materiálů pro odbornou péči a potřebný kancelářský materiál
  • povolává žáky k vyšetření
  • na základě písemných a telefonických hovorů koordinuje ambulantní péči SPC
  • vede ambulantní knihu klientů a podklady pro statistický výkaz
  • zodpovídá za inventář SPC

VI. Porady

Jsou významným prostředkem řízení SPC. Ředitelka školy a vedoucí SPC připravuje, svolává a řídí tyto porady dle potřeby požadavků v terénu. Jinak jsou pořádány pravidelné porady jednou za tři měsíce v SPC. O změně termínu porad rozhoduje ředitelka školy nebo vedoucí SPC.

VII. Učební pomůcky

Pracovníci SPC předkládají vedoucímu SPC návrhy na zakoupení nových diagnostických materiálů i odborných pomůcek.
Vedoucí SPC pověřuje jednotlivé pracovníky vedením evidence příslušných učebních pomůcek ve svých pracovnách. Pracovníci těchto pracoven za ně plně zodpovídají.

VIII. Budova a odborné pracovny

SPC je umístěno v prostorách budovy firmy Immotel Slaný na Masarykově náměstí a má pracovny pro speciální pedagogy, pracovny psychologů a místnost pro sociální pracovnici. SPC je součástí školy a je řízeno ředitelkou  školy, která pověřila vedením poradenského zařízení vedoucího SPC. Za správu budovy odpovídá školník, uklízečka pověřená úklidem prostor SPC, která provádí kontrolu uzamčení dveří, uzavření oken apod., a sociální pracovnice, která odpovídá za inventář SPC.

Školnik

  • zajišťuje údržbu a hladký průběh práce SPC
  • zapisuje spotřebu energií, která je hrazena spolu s údržbou, vybavením a celým provozem SPC z rozpočtu školy (v účetnictví děleno paragrafem pro SPC)

Uklizečka

  • uklízí všechny prostory SPC
  • dbá na úsporu všech energií

IX. Pošta, telefon, fax, e-mail

Otevírání pošty náleží do pravomoci ředitelky školy, která tímto úkolem pověřila jiného pracovníka – hospodářku školy nebo sociální pracovnici SPC.
Veškeré telefonní (naše) hovory jsou evidovány na PC. Soukromé telefonní hovory jsou povoleny jen v naléhavých případech. Komunikace mezi rodiči, dospělými klienty, školami a školskými zařízeními probíhá nejčastěji pomocí e-mailové pošty. Všechny kopie zakládá do spisu klienta nebo do složky školy sociální pracovnice po jejich zaevidování do jednacího deníku. Veškeré změny ve výjezdech a plánu práce se hlásí vedoucímu SPC.

X. Kontrola pracovní doby

  • všichni pracovníci se zapisují do knihy příchodů a odchodů
  • řídí se denním rozpisem pracovní doby a rozpisem výjezdů
  • měsíční rozpis pracovní doby eviduje účetní školy
  • návštěvu lékaře každý ze zaměstnanců hlásí předem a potvrzuje ji propustkou potvrzenou příslušným zdravotnickým zařízením
  • každý měsíc odevzdávají účetní školy Výkaz o měsíční evidenci pracovní doby jako podklad ke zpracování PaM

Ředitelka školy a vedoucí centra namátkově kontrolují pracovní dobu pracovníků na pracovišti:
1. telefonicky
2. fyzickou kontrolou dle měsíčního rozpisu výjezdů a rozvrhu přímé a nepřímé práce.

 XI. Povinnosti práce neschopného

  •  Předem známá nepřítomnost pracovníka musí být s předstihem oznámena.
  • jiné předem známé absence (vzdělávání, porady, školení, atd.) musí být rovněž dopředu hlášeny ředitelce školy, v případě její nepřítomnosti pak vedoucí SPC
  • Nepřítomnost z důvodu nemoci či úrazu musí být hlášena neprodleně vedoucímu SPC
  • o  průběhu nemoci musí být ředitelka školy a vedoucí SPC pravidelně informována
  • ukončení pracovní neschopnosti musí být ohlášeno s předstihem nebo alespoň neprodleně
  • pracovní neschopnost eviduje ekonomické oddělení a hlásí zpracovatelce PaM

XII. Organizační a řídící normy

Zaměstnanci SPC si vybírají řádnou dovolenou zejména v době hlavních prázdnin. Pracovníci znají a řídí se bezpečnostními a protipožárními předpisy, které souvisí s výkonem jejich funkce na pracovišti i mimo ně.  

Kontrolu provádí ředitelka a vedoucí SPC:
1. pravidelnou, nejméně 2x do roka
2. telefonickou

Nedostatky jsou okamžitě projednány a odstraněny. Zápisy z jednání a kontrol jsou vedeny  a zakládány u vedoucí SPC.

XIII. Organizace činnosti psychologické práce

Účel vyšetření: diagnostika komplexní, diferenciální diagnostika, kontrolní, cílená. Posuzujeme vývojovou a mentální úroveň žáka z hlediska zařazení do speciálních a specializovaných tříd, do individuální nebo skupinové integrace.
Výchovné problémy psychologové SPC řeší v souvislostí s adaptačními nebo integračními obtížemi žáka. V ostatních případech je zákonným zástupcům klientů doporučeno obracet se na SVP nebo DDÚ, popřípadě na další zařízení v místě bydliště. Kontakty zákonným zástupcům předá sociální pracovnice.
Platnost vyšetření: psychologické vyšetření má platnost 1 rok, jiná platnost posudku – na základě interní dohody. Psychologické vyšetření není validní do půl roku po  1. vyšetření.
Vstupní komplexní vyšetření: přípravná učební obory „E“, jiná střední škola. Vyjádření k doporučení z jiných zařízení.

Kontrolní vyšetření:

  • Dle potřeby, pokud žák prospívá bez výchovných a psychických problémů doporučujeme kratší konzultaci s učitelkou (dotazník, kresba) a jako výstup: sdělení psychologa (nejedná se o komplexní vyšetření).
  • Konzultace – věnovat čas konzultaci s učitelkou, s rodiči, a to dle aktuálních potřeb (výchovné, osobnostní zvláštnosti žáka, možnosti vzdělávacího a výchovného působení apod.).

Ukončení reedukace: je-li žák bez problémů, odchází bez psychologického vyšetření.

Výjezdy:

  • dle časového harmonogramu projednaného na poradách SPC – měsíční rozpis
  • u integrovaných žáků provádět vyšetření na základě předem dohodnutého plánu a dohodě s ředitelkou /ředitelem/ školy v prostorách, které jsou určeny ŘŠ a jsou pro naši odbornou práci vhodné
  • dodatečné zařazování žáků

 

XIV. Závěrečné ustanovení

Tento vnitřní řád SPC nabývá účinnosti dne 1. září 2014.

Ve Slaném dne 1.9.2014
Mgr. Jarmila Hejtmánková
ředitelka SPC