Pracovníci SPC
Speciální pedagog
Provádí depistáž zdravotně postižených žáků ve spolupráci s odbornými lékaři, pedagogicko psychologickými poradnami, dalšími institucemi a se speciálně pedagogickými centry. Zjišťuje a provádí komplexní speciálně pedagogickou diagnostiku žáků se zdravotním postižením s návrhem opatření či zmírnění následků postižení žáka a na základě stanovené diagnózy doporučuje volbu správného typu školy. Ve spolupráci s rodiči/zákonnými zástupci/opatrovníky a ostatními pracovníky SPC připravuje podle stupně a druhu postižení a míry intelektových schopností individuální výchovný a vzdělávací plán pro učitele a podklady pro výchovné pracovníky dalších institucí. Předává informace rodičům/zákonným zástupcům/opatrovníkům a učitelům formou názorných ukázek práce s žákem u jednotlivých složek výchovy a zabezpečuje přímou práci s žáky, individuální i skupinovou. Poskytuje odborné konzultace a metodickou pomoc rodičům/zákonným zástupcům/opatrovníkům a učitelům zdravotně postižených žáků zařazených v jiných typech škol a zařízení, a to formou návštěv v místě bydliště i v SPC. Zajišťuje zařazení výchovy POSP (Prostorová orientace a samostatný pohyb zdravotně postižených) do výchovně vzdělávacího programu. Podílí se s ostatními pracovníky centra na profesionální orientaci zdravotně postižených žáků, sleduje možnosti jejich pracovních uplatnění. Doporučuje a v případě potřeby zapůjčuje speciální kompenzační pomůcky pro zdravotně postižené, učebnice, odbornou literaturu a propagační materiály. O své přímé práci s žáky vede potřebnou dokumentaci.
Psycholog
Provádí psychologickou diagnostiku metodami a přístupy vhodnými pro žáky se zdravotním postižením, orientační psychologické vyšetření v průběhu jejich sledování a komplexní vyšetření v souvislosti s rozhodnutím o zařazení žáka se zdravotním postižením do vhodného oboru střední školy. Práce psycholožky spočívá v odbornosti psychologie přístupů k problémům žáka se zdravotním postižením a jeho rodičů/zákonného zástupce/opatrovníka.
Diagnostikuje pravděpodobné příčiny poruchy psychiky žáka se zdravotním postižením, navazuje spolupráci s odbornými lékaři, kteří po posouzení neurologického, senzorického a celkového somatického vývoje žáka, určí další terapeutický postup.
Pravidelně pečuje o žáky se zdravotním postižením, kteří jsou v péči SPC Fričova 199, Slaný, podílí se na práci s žáky formou psychoterapeutického působení, využíváním individuálních či skupinových rehabilitačních činností. Vede administrativu spojenou se záznamem o vykonané individuální práci s žákem.
Poskytuje odborné konzultace rodičům/zákonnému zástupci/opatrovníku, učitelům a případně asistentům ZP žáků a pomáhá jim při řešení vzniklých výchovných a výukových problémů.
Poskytuje podpůrnou psychoterapii ZP žákům a krizovou intervenci v souvislosti se vzniklými problémy- např. náhlé zhoršení obtíží, problémy ve školní práci apod.
Spolupracuje s odbornými pracovníky ostatních SPC a poradenských zařízení zvláště tam, kde se jedná o žáky s více vadami, kteří jsou klienty více SPC.
Sociální pracovník
Posuzuje sociální problematiku, diagnostikuje potřebnost zákonného zástupce/opatrovníka z hlediska možnosti jejich práv, ale i povinností ke klientovi.
Poskytuje odborné rady v oblasti legislativně-právní, pomáhá v uplatňování nároků klientů.
Zastoupení na úřadech v případě, kdy rodiče/zákonní zástupci nejsou schopni vést úřední jednání, pomáhá při sepisování jejích žádostí a zastupuje je na úřadech.
Hájí zájmy klientů a spolupracuje se zainteresovanými organizacemi (školami, PPP, SPC, MěÚ, ÚP, soudy), dále s výrobci kompenzačních pomůcek, s oftalmology, s odbornými lékaři a dalšími, kteří nějakým způsobem jsou ve vztahu ke klientovi.
Poskytuje poradenství s dávkami sociální pomoci a sociální podpory, pomáhá při vyřizování příspěvku na péči, doporučuje výběr kompenzačních, doporučuje krátkodobé zapůjčování kompenzačních pomůcek z SPC.
Odborný sociální pracovník – arteterapeut
Zastupuje obor využívající výtvarný projev jako hlavní prostředek poznávání a ovlivňování lidské psychiky ve směru redukce psychických či psychosomatických obtíží a redukce konfliktů v mezilidských vztazích. Výtvarné tvořivé aktivity mají podporovat zdraví a podpořit léčení. Ve všech těchto rovinách je arteterapie postupem léčebným. Pravidelnou součástí činnosti žáků jsou i projekty a případná účast v různých výtvarných soutěžích, které dodávají žákům pocit úspěchu a uspokojení.
(Využití arteterapií vychází z přílohy 1 k vyhlášce 72/2005 Sb., odd. II., písm. 5m.)
Odborný zdravotnický pracovník – lékař
Zajišťuje koordinaci SPC s ošetřujícími lékaři u tělesně a mentálně postižených žáků. Podílí se na přípravě rehabilitačních programů, zejména na vytváření metod a technik rehabilitací. Posuzuje lékařskou diagnostiku žáka ve vztahu k vzdělávacímu procesu. Doporučuje vhodné rehabilitační a kompenzační pomůcky postiženým žákům.